10 Grudnia – Stop przemocy mężczyzn!

NIE! przyzwoleniu na męską normę przemocy

  • Dowiedz się więcej!

  • Doświadczenia przemocy

  • Telefony zaufania

    TELEFON ZAUFANIA 10GRUDNIA: 698991142 od pon do pt między 16:00 a 18:00

  • TEL: 0 789 30 65 66 Pon – Pt 13.00-19.00

  • Kompleksowe wsparcie ofiarom i świadkom przemocy domowej

  • Kursy WenDo

    WenDo samoobrona

    Katowice 20-21.07

  • Wydawnictwa

    Paradoks macho

    Paradoks macho: Jackson Katz

  • Między Nami Zin

  • Archiwum

  • Tagi

  • Kalendarz

    Październik 2012
    Pon W Śr C Pt S N
    « Wrz   List »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    293031  

Zupa z torebki, mąż oka nie podbił

Posted by 10grudnia w dniu Październik 21, 2012

Firma produkująca żywność w torebkach w swojej kreacji reklamowej ośmieszyła powszechnie znaną kampanię społeczną przeciwko przemocy domowej.

Na kreację kampanii pt. „Powstrzymać przemoc domową” składało się hasło „Bo zupa była za słona” oraz zdjęcie kobiety z podbitym okiem i jej równie poturbowanego dziecka. Kampania została zrealizowana 15 lat temu na zlecenie Niebieskiej Linii (telefonu dla ofiar przemocy). Jej celem było przekonanie odbiorców, że bicia nie wolno usprawiedliwiać, bo to prowadzi do absurdów. Kampania była jedną z pierwszych tak wyrazistych kampanii ogólnopolskich, z tych, które na zawsze wryły się w pamięć odbiorców. Na tej właśnie legendzie swoją sprzedaż buduje firma produkująca gotowe zupy. Tym razem z kampanijnej kreacji wynika, że zupa nie jest za słona, ale prawdziwa. Dlatego bohaterka kampanii nie dostaje w twarz, ale wdzięczny mąż przynosi jej różę.

Szokujące jest nie tylko wykorzystanie analogii do popularnego sloganu reklamowego kampanii społecznej w przedsięwzięciu komercyjnym, to w sumie nic nowego. Szczególnie bulwersuje jednak to całkowite wypaczenie, wręcz ośmieszenie przekazu kampanii „Powstrzymać przemoc domową”. Nadawca zdaje się puszczać oko do odbiorców – co by się stało gdyby zupa nie była prawdziwa? Kobieta nie dostałaby kwiatka? A gdyby zupa była nieprawdziwa i za słona? Fakt, że zgodnie z nudnym już i wytartym stereotypem „prawdziwą” zupę gotuje oczywiście kobieta, to w tym wypadku naprawdę drobiazg.

Kampania firmy Profi spotkała się z krytyką internautów, a przedstawiciele Niebieskiej Linii potwierdzają na łamach mediów, że ich zdaniem doszło do nadużycia. Odpowiedzialni za reklamę zapewniają, że nikomu z teamu kreatywnego pracującego przy przygotowaniu kampanii nie przyszło nawet do głowy skojarzenie hasła „Bo zupa była prawdziwa” z hasłem „Bo zupa była za słona”. Jacek Feichner, przedstawiciel firmy odpowiedzialnej za kreację kampanii, w rozmowie z portalem gazeta.pl zapewnił nawet, że przekaz reklamowy przed jego upublicznieniem był testowany przez komórki prawne i etyczne podmiotów działających na rynku reklamy i nie wniesiono żadnych zastrzeżeń. Firma Profi przeprosiła jednak wszystkich, którzy poczuli się dotknięci. W drugiej części kampanii hasło zastąpiono zwykłym słowem „Dziękuję”. Jednak reklamy z poprzedniej edycji nadal obecne są w przestrzeni publicznej, co nie podoba się m.in. Annie Grodzkiej, posłance Ruchu Palikota. Adresatem listu, w którym żąda ona usunięcia kontrowersyjnych reklam, poza prezesem Profi i agencją MCM Promotion była także Rada Reklamy. Organizacja ma zająć stanowisko pod koniec października.

Wniosek jest prosty – naprawdę wiele jest jeszcze do zrobienia, jeśli chodzi o temat przemocy na tle płci oraz stereotypy związane z męskimi i kobiecymi rolami społecznymi. 15 lat to w tych kwestiach to o wiele mniej, niżby się mogło wydawać.

Paulina Wajszczak

Za Kampaniespoleczne.pl

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

 
%d blogerów lubi to: